Get Adobe Flash player

Het belangrijkste nieuws uit de autowereld

Meer artikelen...

Hyundai neemt ix35 op waterstof in productie.

Hyundai neemt ix35 op waterstof in productie.

 

Hyundai_ix35_fuel_cell8

Hyundai_ix35_fuel_cell8

Click here to find out more!Click here to find out more!

Tal van constructeurs, waaronder Mercedes en BMW, experimenteren met waterstof. Maar het is Hyundai dat ze allemaal te snel af is met serieproductie. De Hyundai ix35 wordt de eerste in reeksen gebouwde auto die gebruik maakt van een brandstofcel met waterstof. Al valt het met de aantallen wel mee. Tot en met 2015 mikt het bedrijf op in het totaal 1.000 stuks. Daarna wil het bedrijf het ritme gestaag opvoeren tot 10.000 eenheden per jaar, maar dat is nog verre toekomstmuziek.

De ix35 Fuel Cell start z'n leven als een conventioneel exemplaar en wordt daarna omgebouwd. De waterstof in de tank wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken, die op haar beurt de elektromotor aandrijft die in verbinding staat met de wielen. Meer dan water komt er niet uit de uitlaat. Over een aankoopprijs, die vanzelfsprekend hoger ligt dan die van een normaal exemplaar, is nog niets bekend. De gebruikskost kan wel berekend worden, want een volle tank (5,6kg) is goed voor 588 kilometers en kost 56 euro. Overigens is de prijs van de waterstof kunstmatig, want er is onvoldoende vraag en aanbod om van een bedrag te spreken dat door economische mechanismen tot stand komt. Klanten zijn er wel reeds. Onder meer enkele Zweedse overheidsinstanties zullen ervan gebruik maken.

Bron auto55.

Nieuwe Isuzu D-Max 2012


Om motor en versnellingsbakken te beoordelen is het nog wachten op de Europese versie, maar onze eerste kennismaking met de nieuwe D-Max op het thuisfront wist ons aangenaam te verrassen. Hij oogt niet alleen veel moderner en dynamischer dan zijn voorganger, maar ook de afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze gingen erop vooruit. De ergonomie kan nog altijd wat beter en de achterbank in de Extended Cab is veel te krap voor lange ritten, maar de Double Cab biedt achterin een zee van ruimte.


De dikke drieliter-turbodiesel met common rail werd geschrapt, terwijl de 2.5 een flinke update onderging: dankzij een hele reeks technische ingrepen ontwikkelt hij nu 163 in plaats van 136 pk en - belangrijker - een stevig maximumkoppel van 400 Nm tussen 1.400 en 2.400 toeren (tegenover een schamele 280 Nm bij 1.800- 3.400 o/m).

Over het weggedrag en de aandrijving van de 'Europese' D-Max kunnen we nog niets zeggen, want in Isuzu 4x4 Land (een testpiste in de buurt van Pataya) konden we alleen de Thaise versie aan de tand voelen.Voor zijn nieuwe D-Max gooide Isuzu het over een totaal nieuwe boeg, behalve wat het onderstel betreft.

De basis wordt nog altijd gevormd door een zwaar ladderchassis met een starre achteras, maar nu zitten de bladveren wel erboven in plaats van eronder. Zoals bij de meeste moderne pick-ups dus.

Hoewel de nieuwe D-Max in alle richtingen zo'n 5 centimeter groter werd, wist hij zijn draaicirkel toch met 20 centimeter in te krimpen.
De aanloop- en afrijhoeken gingen er dan weer een ietsje op achteruit, omdat de grotere bodemvrijheid de langere overhangen net niet kan compenseren, maar de zijdelingse hellingshoek evolueerde van een meer dan respectabele 45 graden naar een ronduit indrukwekkende 49 graden.

(bron: www.autogids.be)


Hyundai i30, nu ook als driedeurs...

115 NU OOK ALS DRIEDEURS: Hyundai i30

Zonder aparte voornaam blijkbaar, het wordt gewoon i30-driedeurs. Het platform en de motoren en transmissies zijn dezelfde als in de vijfdeurs en de break en verschillen dus wellicht evenmin van wat onder het koetswerk van de Pro-Cee’d steekt.

Hyundai lanceert voor het eerst een driedeursversie van zijn compacte i30-middenklasser.

212 NU OOK ALS DRIEDEURS: Hyundai i30

Hyundai geeft echter nog geen details, voorlopig moeten we het met deze eerste foto’s doen. En de hoop dat, zoals de eerste geruchten al laten vermoeden, er ook een echt sportieve variant met dus wat meer vermogen volgt.

De motor uit de strafste Veloster, waarom niet…

De auto beleeft zijn grote wereldpremière op het Autosalon van Parijs, de Belgische lancering is gepland voor dat van Brussel in januari 2013.
(bron: www.autowereld.be)